Stem van de toekomst

De Stem van de Toekomst is een educatief programma rondom economie en journalistiek speciaal voor leerlingen uit HAVO 2/3, dat 


  • deze leerlingen in contact brengt met directieleden van Nederlandse bedrijven over hun 'purpose', hun 'why', hun doelen en de weg daar naartoe.
  • leerlingen helpt een onderzoekende en journalistieke blik te ontwikkelen.
  • waardevolle en wederkerige contacten tussen leerlingen en bedrijfsleven tot stand brengt.
  • leerlingen wapent tegen nepnieuws.
  • een nieuw economie / maatschappij lesprogramma biedt voor HAVO onderbouw, over hoe organisaties zich nu voorbereiden op de toekomst, de toekomst van de leerlingen.
  • input biedt voor het vak Nederlands rond (nep)nieuws en mediawijsheid.
  • journalistieke en presentatie vaardigheden ontwikkelt.


Om dit project invulling te geven worden ambassadeurs en experts uit diverse vakgebieden betrokken. Daarnaast wordt dit project gevolgd door impactonderzoekers om de effecten te meten, met als doel een effectief landelijk programma te ontwikkelen.


De doelgroep leerlingen uit HAVO 2/3 is gekozen, omdat er voor hen nog weinig extra programma's of ondersteuning wordt geboden. Ook zijn het bij uitstek jongeren die later overal kunnen landen: zowel praktisch als theoretisch geschoold.


Ieder bedrijf een jongerenraad

Met Stem van de Toekomst krijgt elk participerend bedrijf in één keer de beschikking over een jongerenraad. De jongeren bevragen de bedrijven en leveren vanuit een geheel andere invalshoek dan een Raad van Commissarissen, ondernemingsraad of consultants doorgaans doen input voor jouw bedrijf. Ook bevragen zij de missie, doelen en concrete plannen en gaan deze verbinden aan hun belang; hun toekomst. Tegelijkertijd leren de jongeren de diensten en/of producten van de organisatie beter kennen. Met participatie in Stem van de Toekomst krijgen bedrijven waardevolle inzichten van een stakeholder waar zij anders weinig toegang toe hebben.